Pokaż kategorie
Witamy w naszym salonie! Profesjonalna obsługa klienta salonu fryzjerskiego

W związku z coraz większym rozwojem rynku, zwiększa się różnorodność i jakość towarów oraz usług, przy jednoczesnym spadku ich cen. Konkurowanie za pomocą wyżej wymienionych czynników, czyli jakości czy cen, może dzisiaj nie wystarczyć. Przesyt na rynku powoduje, że klienci szukają czegoś więcej. Tym czymś może być innowacyjność, znana marka lub profesjonalna obsługa klienta. Prawie 3/4 klientów salonów fryzjerskich zaprzestaje z korzystania z ich usług z powodu złych relacji z obsługą salonu lub jego właścicielem. Dlatego też powyższy czynnik wydaje się kluczowy w walce o klienta. Na profesjonalną obsługę klienta składa się wiele elementów, jednak współcześnie, przede wszystkim dwa trzeba uwzględniać za podstawę profesjonalnej obsługi klienta, ponieważ wydają się kluczowe do osiągnięcia sukcesu.

Indywidualne podejście

Dziś poza uprzejmością i kulturą osobistą, które są standardem, w obsłudze klienta liczy się przede wszystkim indywidualne podejście. Wszyscy jesteśmy klientami, z łatwością możemy zauważyć, że z większą chęcią korzystamy z usług danej firmy wiedząc, że jesteśmy traktowani z szacunkiem, czując, że jesteśmy kimś ważnym. Nie chcemy być tylko jednym z wielu, którzy w całej masie nie mają innego znaczenia poza tym, że zasilają kasę firmy. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w miejscach, świadczących usługi, które mogą być indywidualnie dopasowane do klienta. Tego rodzaju usługi świadczą salony fryzjerskie. Istnieje wiele rodzajów klientów, ważna jest więc komunikacja z klientem, rozpoznanie jego potrzeb i zaproponowanie mu najbardziej dopasowanego do jego potrzeb rozwiązania oraz zakomunikowanie go we właściwy sposób. Warto poznać także typologię klientów, aby móc ich rozpoznawać i lepiej się z nimi komunikować, dzięki czemu będziemy mogli dopasować optymalne do ich potrzeb rozwiązania.

Znajomość produktu

Drugim ważnym elementem profesjonalnej obsługi klienta jest znajomość produktu, który oferujemy. W przypadku salonu fryzjerskiego produktem może być dana fryzura, jako efekt końcowy, który klient chce uzyskać, ale także kosmetyki, użyte przy jej tworzeniu lub takie, które zapewniają pielęgnację włosów po strzyżeniu. Pracownik powinien stale poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie, by móc odpowiedzieć na nurtujące klientów pytania, dotyczące pielęgnacji włosów, nie tylko za pomocą kosmetyków, ale także w jaki sposób dbać o nie domowymi sposobami. Wiedza taka sprawia, że klient czuje się traktowany poważnie. Ma to znaczenie zwłaszcza wtedy, gdy w danym salonie takowe kosmetyki są dostępne w sprzedaży. Wiedza poszerzona o znajomość domowych metod pielęgnacji włosów sprawia, że nawet w przypadku zaproponowania kupna kosmetyku z salonu, klient nie czuje nachalności pracownika. Natomiast wiedza z zakresu cen salonu, godzin jego pracy, rodzajów produktów i usług jest niezbędna, umożliwia bowiem poinformowanie klienta, który odwiedził salon przypadkiem i naprędce, bez podania mu błędnych informacji.

Jak powinna wyglądać wizyta w salonie prowadzonym przez profesjonalną obsługę?

W powyższych akapitach są opisane tylko ogólniki, wskazujące kierunek, w jakim powinni podążać przedsiębiorcy i pracownicy w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi klienta. Na ich podstawie można przedstawić ogólny zarys profesjonalnego postępowania z klientem salonu oraz cechy pracowników, które wskazują na ich profesjonalne podejście. Warto, aby pracownicy znali typologię klientów, wspomnianą wcześniej, ponieważ ułatwia ona odpowiednie podejście do klienta. Niezależnie jednak od tego, z jakim klientem mamy do czynienia, każdego z nich należy przyjąć odpowiednią pozytywną postawą, od momentu, gdy przekracza próg salonu. Trzeba pamiętać, że klient może wyczuć negatywne lub pozytywne nastawienie, czy brak szacunku, przez chociażby ton głosu lub mimikę ciała. Należy więc unikać negatywnych gestów i spojrzeń. W tym celu może pomóc uśmiech, który sprawia, że klient czuje się, iż podchodzimy do niego z szacunkiem, a także powoduje, że nasz głos także zdaje się brzmieć cieplej. Z szacunkiem należy także traktować rzeczy osobiste klienta- odpowiednio potraktować jego płaszcz czy kapelusz. Kolejną podstawową sprawą jest uprzejmość, używanie zwrotów grzecznościowych, które budują wzajemne zaufanie. Po powitaniu i po spełnieniu powyższych wymagań należy przejść do właściwej obsługi. Składa się na nią przede wszystkim otwarta postawa. Należy słuchać tego, co klient mówi, nie przerywać jego wypowiedzi. Ważne jest też zaangażowanie w rozmowę i skupienie uwagi na tym, co ma do powiedzenia, także w trakcie danego zabiegu. Należy z powagą traktować jego uwagi i starać się do nich dostosować. Aktywne słuchanie może pomóc w lepszej obsłudze. Co więcej, należy nie tylko starać się spełniać jego minimalne oczekiwania, ale spróbować poza nie wykroczyć, pozytywnie zaskakując klienta. Klient często oczekuje nie tylko strzyżenia, ale także współtworzenia fryzury. Ważne jest też nawiązanie z klientem na tyle dobrej relacji, by czuł on się kimś ważnym, co spowoduje, że wróci do nas, a z czasem nawiąże z pracownikiem tak dużą więź, że fryzjer będzie znał jego oczekiwania i rozpoznawał jakie ma potrzeby. Posiadając w salonie kosmetyki na sprzedaż, można zaproponować klientowi ich zakup. Należy jednak poprzedzić propozycję sprzedaży wiedzą o ich składzie i działaniu, a także o tym, czy istnieją inne, domowe sposoby pielęgnacji włosów. Da to klientowi poczucie indywidualnego traktowania i możliwość wyboru opcji, które przedstawił mu profesjonalista. Klient wiedząc, że fryzjer dba o niego i zna jego potrzeby, a także traktuje go indywidualnie, obchodząc się z nim i jego rzeczami osobistymi z szacunkiem, chętnie będzie do niego wracał. Należy wspomnieć także o tym, że na profesjonalną obsługę salonu fryzjerskiego składają się nie tylko cechy personelu oraz ich wiedza, ale także czystość salonu, jego estetyka i komfort podczas zabiegu. Także one świadczą o podejściu personelu do klienta. Dbałość o salon jest wskaźnikiem dbałości o klienta. Na koniec trzeba dodać, że profesjonalna obsługa klienta jest o wiele łatwiejsza, gdy relacje pomiędzy pracownikami, szefem, menagerem itd. są pozytywne. Wpływają one bowiem także na atmosferę salonu, którą klient może wyczuć, a także na podejście pracowników do klienta. O wiele łatwiej jest bowiem o profesjonalizm w czystym i bezkonfliktowym środowisku.

Czy jesteśmy profesjonalistami?

W Polsce poziom obsługi klienta stale rośnie, daleko nam jednak do ideału. Wydaje się jednak, że należy kontynuować ten wzrost, ponieważ zmuszają nas do tego zmiany, które zachodzą na rynku. Bez dostosowania się do nich, bez profesjonalnej obsługi klienta rozumianej współcześnie, nie tylko nie zyskamy nowych klientów, ale także stracimy dotychczasowych.

Zapisz się do newslettera

Kontakt

ul. Dworska 2
41-219 Sosnowiec
tel. 783 606 260
akademia@zarezerwujtermin.pl
Zostań ambasadorem
Zostań ekspertem

Zarezerwujtermin.pl to nie tylko rezerwacje wizyt online.
To prosty, intuicyjny, a zarazem rozbudowany system do zarządania biznesem.