Pokaż kategorie
Skuteczniejsze dotarcie do klientów dzięki Inbound marketing

Konsumentów, czyli tak naprawdę nas wszystkich, codziennie zalewa fala informacji, którą znaczną część stanowią reklamy. Każdy z nas ma do czynienia chociażby z reklamami w Internecie, które zakłócają naturalny dla danej czynności ciąg działań, mając za zadanie rozproszenie uwagi, odwrócenie jej od wykonywania danej czynności i skupienie uwagi na nich właśnie. Jednak ta nachalność i wszechobecność oraz pewnego rodzaju przerywanie naturalnego biegu działań sprawia, że konsument jest coraz bardziej zmęczony reklamami i zniechęca się do poznania ich treści. Tego typu strategie marketingowe są nazywane interruption marketing, czyli marketingiem rozpraszającym. Wydaje się, że tego rodzaju strategie marketingowe powoli będą tracić swoją skuteczność i będą musiały być co najmniej wspierane, o ile nie zastąpione innym rodzajem marketingu. W tym miejscu z pomocą przychodzi nowy rodzaj marketingu, tzw. marketing przychodzący, czyli inbound marketing.

Idea inbound marketingu

Jeżeli tzw. marketing rozpraszający zdaje się tracić swoją skuteczność, należy zadać sobie pytanie: Co zrobić, by nadal móc reklamować własną firmę czy produkty w skuteczny sposób? Według idei, na której opiera się inbound marketing, strategia reklamowa nie powinna opierać się na narzucających się banerach, spotach reklamowych czy niechcianych pop-up’ach (reklamach w postaci wyskakujących niezależnie od nas okienek na stronach), ponieważ w ich przypadku odbiorca będzie najczęściej starał się jak najszybciej się od nich uwolnić, by nie przeszkadzały mu w dalszych działaniach. Marketing nie powinien z każdej strony agresywnie atakować odbiorcy, ale za pomocą atrakcyjnych i unikalnych treści, które rozpowszechniane powinny być za pomocą różnych kanałów komunikacji w taki sposób, aby odbiorca sam odnajdywał te treści w Internecie. Są one skierowane do konkretnej grupy odbiorców, dzięki czemu trafiają do osób, które rzeczywiście są nimi zainteresowane. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo skorzystania z danych usług czy zakupu danego towaru, a także sprawia, że klienci sami rozpowszechniają dane treści (marketing wirusowy). Idea jest ciekawa i wydaje się, że jest to przyszłość marketingu internetowego. Jednak jakie działania należy podjąć, aby skutecznie stosować inbound marketing?

Prowadzenie branżowego bloga lub serwisu internetowego

Blog może być ważnym elementem strategii inbound marketing, ponieważ umieszczanie na nim unikalnych i atrakcyjnych treści sprawia, że ludzie z chęcią odwiedzają naszego bloga, a czytelnicy naszego bloga to potencjalni klienci. Podobnie serwis, w którym będziemy zamieszczać ciekawe i wartościowe informacje, które będą przyciągać potencjalnych klientów, a przy okazji zawierać w sobie reklamę naszego produktu czy usługi.

Marketing z wykorzystaniem mediów społecznościowych

Media społecznościowe takie jak Facebook czy YouTube odgrywają istotną rolę w marketingu przychodzącym, ponieważ korzysta z nich lwia część internautów (Według Pew Research Center z mediów społecznościowych korzysta 85% mieszkańców USA). Już sama ilość potencjalnych klientów sprawia, że social media są ważne w tego typu strategii, poza tym, prowadzenie profilu firmy na Facebooku czy kanału na YouTube, umożliwia interakcję z odbiorcami, co zwiększa transparentność firmy i pokazuje jej „ludzką twarz”.

Pozycjonowanie SEO

Należy starać się, by nasza strona internetowa była w jak najlepszym miejscu w wyszukiwarce Google, ponieważ im lepsza pozycja w wyszukiwarce, tym więcej odwiedzin naszej strony i potencjalnych klientów. Nie docieramy bowiem do klienta sami, klient musi dotrzeć do nas sam, musimy być zatem widoczni i łatwi do odnalezienia w gąszczu innych stron internetowych. Aby nasza strona znajdowała się w jak najlepszym miejscu w wyszukiwarce, należy stosować pozycjonowanie stron internetowych, zwane także optymalizacją lub SEO (search engine optimization), które polega między innymi na dobieraniu najwłaściwszych słów kluczowych i tworzeniu linków, które prowadzą do treści szukanych przez klientów. Odpowiednie wypozycjonowanie strony może znacznie zwiększyć ilość potencjalnych klientów.

Content marketing i marketing wirusowy

Obydwa pojęcia ściśle wiążą się z inbound marketingiem. Samodzielne rozpowszechnianie treści przez odbiorców jest tzw. marketingiem wirusowym, o czym wspomniane zostało wcześniej. Jest to strategia niezwykle skuteczna, ponieważ jak jej sama nazwa wskazuje, informacja, w tym przypadku rozprzestrzenia się jak wirus, dzięki czemu może zyskać niebywały zasięg i dostarczyć wielu potencjalnych klientów. To, czy taka strategia zadziała zależy, od tego, czy treści, które publikujemy mają odpowiednio wysokiej jakości content. Unikalne i atrakcyjne treści, które mają sprawić, że potencjalny klient sam się nimi zainteresuje i zdecyduje się wejść na naszą stronę muszą być wartościowe dla odbiorców, opierać się na rzetelnej wiedzy i jej dostarczać, odpowiadać na pytania i rozwiewać wątpliwości odbiorców. Jeżeli content ma wysoką jakość, jego twórca staje się ekspertem i zyskuje zaufanie odbiorców, którzy mogą pozostawić swoje dane kontaktowe i wyrazić chęć na dostarczanie im oferty naszej firmy, w zamian udostępnianie im wysokiej jakości treści, dostarczanych w formie e-maili, czy e-booków. Takim odbiorcom powinniśmy zaproponować subskrypcję newslettera w zamian za dane odbiorcy pozostawione w np. w formularzu. Dzięki temu zyskujemy więcej niż potencjalnych klientów, którzy z czasem, poprzez umiejętne działania lead nurturingowe[1] mogą stać się klientami.

Czy inbound marketing to przyszłość?

Inbound marketing to na pewno teraźniejszość, bo już dzisiaj jest niezwykle popularny. Nie ma pewności co do tego, czy wyprze interruption marketing, który zmęczy odbiorców na tyle, że nie będzie on skuteczny wcale. Już dzisiaj możemy dostrzec zmęczenie tego typu strategiami wśród odbiorców i zdaje się, że tendencja ta będzie wzrastać. Klienci wolą dostawać to, czego sami potrzebują, jednak najpierw trzeba im to zaproponować. Niezależnie jednak od tego, czy marketing przychodzący zastąpi marketing agresywny, można stwierdzić z pewnością, że jest on ciekawą alternatywną dla tradycyjnych strategii reklamowych, albo może stać się ich uzupełnieniem. Wszystko zależy od naszej pomysłowości, czasu i chęci, ponieważ jak każdej strategii, trzeba poświęcić mu dużo pracy. Jednak ze względu na ciągły rozwój społeczności internetowej, jedno jest pewne- przy odpowiedniej strategii marketingu przychodzącego, możemy osiągnąć zyski co najmniej na poziomie tradycyjnych strategii marketingowych.


[1] Lead nurturing- w wolnym tłumaczeniu pielęgnowanie leadów/ dojrzewanie leadów. Jest to taktyka marketingowa polegająca na gromadzeniu potencjalnych klientów, którzy z czasem, po odpowiednich zabiegach marketingowych, przestają być potencjalnymi klientami i stają się rzeczywistymi klientami.

Zapisz się do newslettera

Kontakt

ul. Dworska 2
41-219 Sosnowiec
tel. 783 606 260
akademia@zarezerwujtermin.pl
Zostań ambasadorem
Zostań ekspertem

Zarezerwujtermin.pl to nie tylko rezerwacje wizyt online.
To prosty, intuicyjny, a zarazem rozbudowany system do zarządania biznesem.