Pokaż kategorie
Storytelling, czyli opowiadanie historii o firmie.

Żyjemy w czasach dużej konkurencji i to praktycznie w każdej dziedzinie biznesu. Bardzo istotne są więc działania marketingowe, które pomagają wyróżnić się firmie i jej produktom, na tle innych. Może w tym pomóc storytelling, czyli opowiadanie historii. Opowiadać można o firmie, o produktach które oferuje, a także o jej założycielu. Nie chodzi o mówienie nieprawdy, tylko o stworzenie pozytywnej historii, która spodoba się jej odbiorcom, przez co produkt stanie się bardziej rozpoznawalny. Storytelling może być wykorzystywany w reklamie telewizyjnej, i tam jest najczęściej spotykany, ale można również go wykorzystać np. na blogach firmowych i w newsletterach. Opowiadanie historii praktycznie nie ma ograniczeń, najważniejszy jest dobry pomysł.

Znajdź pomysł i się wyróżnij

Dobrze opowiedziana historia może w skuteczny sposób wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji. Liczy się nietuzinkowy i oryginalny pomysł, a możesz zyskać szansę na odróżnienie się od innych. Tak jak w pisaniu książkowych powieści, tak samo w tworzeniu opowieści storytellingowych, istnieją pewne zasady. Należą do nich elementy, z których składa się dobra opowieść: strategiczny przekaz, konflikt oraz bohater i fabuła. W historii pojawia się punkt kulminacyjny, czyli konflikt, który zostaje zażegnany, oczywiście za sprawą Twojego produktu lub bohatera będącego uosobieniem Twojej firmy. Kto nie kojarzy Serca i Rozumu, bohaterów reklam Orange albo nie wie, że Mały Głód jest postacią z reklam produktów marki Danio. Stworzenie ciekawej postaci jest często kluczem do sukcesu i sprzyja kojarzeniu Twojej marki, a przedstawienie go jako bohatera, który potrafi zażegnać konflikt, wpływa dodatkowo na pozytywny odbiór firmy.

Daj się zapamiętać

Storytelling niesie za sobą także inne korzyści. Ciekawe i wciągające historie, sprzyjają zapamiętaniu produktów i marek, których dotyczą. Na wybór jednego z produktów, w którego branży jest duża konkurencja, często decydująca jest znajomość nazwy marki. Ciekawa opowieść sama w sobie jest dobrym sposobem na zwiększenie szansy na jej zapamiętanie, ale liczy się kojarzenie historii z firmą, która ją stworzyła. Dlatego dobrze, aby pojawiła się w niej nazwa marki lub produktu. Pomocne w zapamiętaniu firmy jest także użycie kolorów firmowych, które często nieświadomie są kojarzone z daną marką.

Odwołaj się do uczuć

Odwołanie się do pozytywnych uczuć w opowiadanej historii, które są ważne dla odbiorców, może zaowocować jej wirusowym rozprzestrzenianiem się. Opowieść o uczuciach może również przełożyć się na wybór Twojego produktu podczas zakupów. Takie historie wzbudzają przede wszystkim zainteresowanie odbiorców, które często przekłada się na ich ciekawość oraz chęć poznania Twojej firmy i jej produktów. Klient, przypominając sobie historię, która wzbudziła w nim pozytywne emocje, będzie o tym pamiętał, gdy zobaczy Twój produkt. Opowieści pomagają również w nawiązywaniu relacji i budowaniu więzi z klientem. Produkty, których reklamy nam się podobają i odwołują się do takich samych wartości, którymi się kierujemy, będą dużo chętniej kupowane niż pozostałe.

Historia musi być autentyczna

Historia, która ma przynieść korzyści dla firmy powinna być wiarygodna i autentyczna. Jej twórcy powinni ją poczuć i w nią uwierzyć, tylko wtedy mogą liczyć na jej pozytywny odbiór. Opowieści takie powinny być również spójne. Historie mogą być opowiadane osobno, w których każda jest jednym niezależnym opowiadaniem lub można stworzyć opowieść odcinkową. Historia, która opowiadana jest w częściach ma na celu najpierw wzbudzić zainteresowanie odbiorcy, tak aby z ciekawością czekał na rozwój wydarzeń, a dopiero później przedstawić historię właściwą. Storytelling odcinkowy jest sporym wyzwaniem dla jego twórców, ale niesie za sobą również duże możliwości kreatywne.

Opowieść świąteczna

Opowiadanie historii często nawiązuje do aktualnych wydarzeń. Świętem, które jest często dobrze wykorzystywane do tworzenia historii storytellingowych są Święta Bożego Narodzenia, które same w sobie wywołują pozytywne emocje i skojarzenia. Dobrym przykładem storytellingu jest reklama Allegro wyświetlana w okresie świątecznym w 2016 roku. Reklama opowiada historię starszego pana, który uczy się sam w domu języka angielskiego. Na początku reklamy nie widać żadnej nazwy marki ani produktu, przez co wzbudzono zainteresowanie odbiorców. Chociaż w reklamie pojawiały się elementy związane z zakupami na Allegro, czyli odbiór przesyłki, co jednak nie wskazywało na to czego ona dotyczy. Na końcu reklamy dowiadujemy się, że starszy Pan uczył się angielskiego, ponieważ podczas wyjazdu na Święta za granicę do syna, poznał on swoją wnuczkę, która nie umie mówić po polsku. Reklama ta mocno bazuje na emocjach i została doceniona poza granicami kraju i wyemitowano ją w różnych serwisach informacyjnych. Idąc dalej tym samym tropem w marcu 2017 roku Allegro wypuściło kolejną wzruszającą reklamę. Opowiada ona historię matki i córki, która wybiera się na szkoly bal przebierańców. Mama, chcąc zadowolić swoje dziecko, wyciąga starą maszynę do szycia i zaczyna tworzyć różne stroje, które i tak nie podobają się jej córce. W końcu dziewczynka przychodzi do mamy z tabletem i zamawiają kostium przez internet. Podczas rozpakowywania paczki, odbiorca dopiero widzi logo Alllegro. Reklama kończy się balem przebierańców, na którym dziewczynka wystąpiła z czerwonej sukience. Kobieta dopiero podczas czytania szkolnej gablotki dowiaduje się, że jej córka przebrała się za nią, ponieważ chce być jak ona.

Storytelling jest dobrym sposobem na wyróżnienie się spośród dziesiątków takich samych firm jak Twoja. Im lepszą i ciekawszą historię opowiesz, tym lepsze efekty uzyskasz. Celem opowiedzenia historii może być reklama konkretnego produktu i chęć jego sprzedaży, ale także ogólne polepszenie i ocieplenie wizerunku firmy oraz jej twórcy. Wszystkie opisane w tym artykule korzyści, które niesie za sobą storytelling, mają wpływ na poprawę wyników sprzedażowych Twojej firmy, dlatego warto się postarać i wymyślić wyjątkową opowieść.

Zapisz się do newslettera

Kontakt

ul. Dworska 2
41-219 Sosnowiec
tel. 783 606 260
akademia@zarezerwujtermin.pl
Zostań ambasadorem
Zostań ekspertem

Zarezerwujtermin.pl to nie tylko rezerwacje wizyt online.
To prosty, intuicyjny, a zarazem rozbudowany system do zarządania biznesem.