Pokaż kategorie
Zwiększ popularność  swojej marki – zorganizuj konkurs na Facebooku!

Konkursy na Facebooku są dobrym, i często wykorzystywanym, sposobem na zdobycie nowych fanów strony. Wykorzystuje się je także do pobudzenia zainteresowania fanów, którzy już lubią nasz fanpage, a także do zachęcenia ich do zaangażowania. Konkursy są dobrym sposobem na promocje firmy, także dlatego, że klienci je uwielbiają i chętnie biorą w nich udział.

Niestety konkursy wykorzystywane są także wyłącznie dla zdobywania fanów strony, która później zostaje odsprzedana wraz ze zdobytymi lajkami i popularnością, którą zyskała. Na stronach fałszywych konkursów, osoby zachęcane są również do wysyłania smsów, w celu odebrania nagrody, która w rzeczywistości nie istnieje, ale fakt ten wychodzi na jaw już po zasileniu portfela oszustów.


Jak w takim razie zorganizować dobry i legalny konkurs na Facebooku?

Zastanów się po co go robisz

Przed stworzeniem konkursu należy zastanowić się po pierwsze, czy w ogóle go potrzebujemy, a po drugie jaki cel ma on spełnić. Samo zdobycie nowych fanów strony, nie oznacza, że mogą się oni stać klientami Twojej firmy. Wręcz przeciwnie, zyskasz dużą liczbę konkursowiczów, którzy mogą być w ogóle niezainteresowani Twoimi usługami. Do celów, które można osiągnąć dzięki konkursom, należy zwiększenie i poprawa rozpoznawalności marki, promocja nowych produktów oraz zdobywanie nowych polubieni strony.

Stwórz regulamin konkursu

Niezbędnym krokiem do stworzenia legalnego konkursu na Fb jest napisanie jego regulaminu. Powinny się w nim znaleźć informacje o organizatorze konkursu oraz informacje, że to on, a nie Facebook zbiera dane o jego uczestnikach. Ponad to zamieszcza się w nim wpis o czasie trwania konkursu, jego zasadach oraz o nagrodzie i sposobie wyłonienia zwycięzcy. W regulaminie warto się zabezpieczyć na różne ewentualności, np. przez dodanie informacji o procedurze reklamacyjnej. W tworzeniu konkursów zabronione jest wykorzystanie marki Facebook oraz używanie osi czasu innych osób, a także oznaczanie znajomych w komentarzach pod postem konkursowym. W przypadku organizowania losowania nagród, taki zamiar należy zgłosić do Izby Celnej, aby uniknąć kłopotów. W organizowaniu konkursów trzeba przestrzegać prawa polskiego oraz regulaminu serwisu Facebook. Stworzenie regulaminu podnosi wiarygodność jego organizatora oraz wpływa na prestiż samego konkursu.

ANTYprzykład wpisu konkursowego:

Konkurs

Do wygrania: Farbowanie, strzyżenie i modelowanie dowolnej długości włosów.

Aby wziąć udział w konkursie wystarczy:

1. Polubić nasz fanpage
2. Udostępnić post konkursowy na swojej tablicy (jako publiczny)

Ogłoszenie wyników 30 marca o godzinie 16:00

Przypominamy, że Facebook w swoim regulaminie zabrania stosowania działań mających za zadanie:

  • Udostępniania postów na tablicach uczestników konkursów
  • Udostępniania postów na tablicach znajomych
  • Oznaczanie znajomych w postach konkursowych

Warto zapoznać się z zasadami organizowania konkursów na Facebooku oraz z przepisami prawa, aby zaoszczędzić kłopotów sobie i uczestnikom konkursu. Zwycięzca konkursu, który był zorganizowany bez uzyskał zgody Izby celnej, zobowiązany jest do zwrotu wygranej. Jeżeli była to nagroda rzeczowa, zwycięzca musi zwrócić całość wartość nagrody w złotówkach.

Więcej o przepisać dotyczących prawa dowiesz się z linków zamieszczonych na końcu artykułu.


Wybierz rodzaj konkursu

Wybór rodzaju konkursu zależy przede wszystkim od grupy, do której jest kierowany i na której przyciągnięciu zależy firmie. Typ organizowanego konkursu ważny jest również ze względu na cel, który chce się osiągnąć. Inny konkurs zostanie zorganizowany w celu zwiększenia liczby polubień, a inny powinien być przeprowadzony, aby znaleźć ambasadora marki. Na Facebooku spotyka się różne rodzaje konkursów, do najczęściej spotykanych należą quizy, zgadywanki np. jak nazywa się miasto ze zdjęcia. Popularne są również konkursy, w których zadane zostaje pytanie, a odbiorcy mają udzielić na nie ciekawej i oryginalnej odpowiedzi. Warto dopasować rodzaj nagrody do trudności konkursu. Konkurs, którego zadaniem jest polubienie postu wymaga mniej wysiłku niż ten, który wymaga od uczestnika zmontowania ciekawego filmiku lub zrobienia zabawnej fotografii z wykorzystaniem przykładowych elementów.


Wybierz odpowiednią nagrodę

Nagroda powinna być odpowiednio dopasowana do trudności konkursu, o czym pisałam wyżej. Jednak są jeszcze inne argumenty, którymi powinno się kierować podczas wyboru nagrody konkursowej. Chociaż atrakcyjne nagrody takie jak tablety czy telefony, przyciągną dużą liczbę zainteresowanych, warto wybrać nagrodę związaną z branżą, którą reprezentuje firma. Taka nagroda, może i obniży liczbę zainteresowanych, jednak nie chodzi o ilość a o jakość. Odpowiedni dobór nagrody sprawi, że osoby, które wezmą udział w konkursie, będą naprawdę zainteresowani produktem, czyli będą oni potencjalnymi klientami firmy. Dobrą nagrodą, która ma być skierowana do naszych potencjalnych klientów, jest np. wybrana usługa oferowana przez Twoją firmę albo jakiś produkt, który sprzedaje. Jeżeli klient będzie zadowolony z nagrody, na pewno poinformuje o tym swoich znajomych, a Twoja firma zyska jego zaufanie i kolejnych potencjalnych klientów.


Promuj swój konkurs

Jeżeli chcesz stworzyć mały i szybki konkurs, nie musisz zajmować się jego promocją. Natomiast jeżeli organizujesz duży konkurs z wartościowymi nagrodami i zależy Ci na dużej liczbie uczestników, koniecznie musisz go wypromować. Na Facebooku możesz skorzystać z opcji promuj post lub bardziej zaawansowanego Menedżer reklam na Facebooku. Jest to narzędzie, które pozwali Ci na stworzenie bardziej dokładnej reklamy, ze ściśle określoną grupą docelową.

Warto również rozszerzyć działania promocyjne na inne media np. na inne serwisy społecznościowe, newsletter albo stronę internetową. Takie działania na pewno odbiją się echem na liczbie uczestników konkursu, a Ty zyskasz grono potencjalnych klientów.

Facebook jest dobrym narzędziem do prowadzenia marketingu internetowego. W swojej aktywności na tym serwisie warto pomyśleć o organizacji konkursów. Korzystając z opisanych wyżej wskazówek, stworzysz dobry konkurs, który pozwoli Ci osiągnąć zamierzone cele marketingowe. Pamiętaj także, aby dotrzymać terminu ogłoszenia wyników, żeby nie narazić swojej firmy na negatywne komentarze. No to kiedy zorganizujesz swój konkurs na Facebooku?

Pomocne linki:

- Regulamin Facebooka.

https://pl-pl.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

- Ustawa z dnia z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20092011540


- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20091681323


- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2010 r. w sprawie określenia obszarów właściwości miejscowej dyrektorów izb celnych do udzielania zezwoleń na urządzanie loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20101140767


- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 września 2011 r. w sprawie obszarów właściwości miejscowej naczelników urzędów celnych do przyjmowania zgłoszeń loterii fantowej lub gry bingo fantowe.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20112161277


- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 marca 2010 r. w sprawie wzoru informacji o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20100530313


- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 stycznia 2010 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowej dla podatku od gier.

http://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2014.153.0001089,rozporzadzenie-ministra-finansow-w-sprawie-wzorow-deklaracji-podatkowej-dla-podatku-od-gier.html


- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19910800350

Zapisz się do newslettera

Kontakt

ul. Dworska 2
41-219 Sosnowiec
tel. 783 606 260
akademia@zarezerwujtermin.pl
Zostań ambasadorem
Zostań ekspertem

Zarezerwujtermin.pl to nie tylko rezerwacje wizyt online.
To prosty, intuicyjny, a zarazem rozbudowany system do zarządania biznesem.